Is een tekstschrijver duur? Drie redenen waarom het wél waardevol is

Sterke teksten maken echt verschil. Het is dus de investering waard. Toch zijn er veel ondernemers die zich afvragen of een tekstschrijver niet een beetje duur is. Gemiddeld 60 euro per uur voor een paar woorden en zinnen die in de juiste volgorde staan? Een tekstschrijver is het waard, hier lees je waarom.

Wie een bedrijf heeft of begint, kan over het algemeen wel lezen en schrijven. Zelf een paar alinea’s optikken voor de website is dus meestal geen enkel probleem. Bovendien zijn de teksten dan authentiek: ze zijn namelijk geschreven door de ondernemer zelf. Beter kan niet toch?

Met een tekstschrijver meer conversie

Nou, toch wel. Teksten geschreven of gecontroleerd door een tekstschrijver scoren altijd beter. Ze genereren meer bezoekers en meer conversie. Ze verhogen de interactie en verbeteren het bedrijfsimago. Maar vooral: ze lezen lekkerder en zijn efficiënter. En wel om drie redenen:

Afstand

Wat je zelf wilt vertellen, is niet altijd wat de klant wil weten. Het is een welbekend verschijnsel dat bedrijven snel vervallen in het vertellen over henzelf. Daarbij vergeten ze dat een klant niet bij hen komt om te lezen over de familiegeschiedenis van oprichter Pietje Plas. Of dat jouw bedrijf een nieuwe medewerker heeft. De klant komt bij je met een reden: om iets te kopen of daarop te oriënteren. Of om informatie te vergaren over jouw product – een mooie verkoopkans.

Zo de pijnpunten gevonden

Een tekstschrijver ziet welke teksten nodig zijn om de aandacht van je klant te behouden. Want je huurt iemand in met verstand van zaken die op afstand staat. De schrijver ziet je bedrijf zoals je klant dat ziet en heeft zo de pijnpunten gevonden. En dat heb je nodig: je wil dat de teksten worden geschreven voor conversie.

Vakkennis

Een tekstschrijver heeft vakkennis. Kennis van tekstopbouw, communicatiestrategieën en spelling en grammatica bijvoorbeeld, maar ze hebben ook allemaal onderscheidende kennis. Dat valt vaak af te leiden aan hun achtergrond.

Achtergrond tekstschrijvers

Sommigen hebben een communicatie-achtergrond, anderen hebben iets met creatief schrijven en weer anderen komen uit de journalistiek. Ook zijn er mensen met een combinatie van achtergronden, zoals ik. Hoewel alle vakgebieden overeenkomsten hebben, zoals doelgroepsgericht en gestructureerd schrijven, geeft hun achtergrond hun werk een extra dimensie.

Emotie of imago-bewust?

Een schrijver die ervaring heeft met creatief/literair schrijven of redactie daarvan, zal erg goed zijn in storytelling en schrijven in details en met emotie. Een journalistieke tekstschrijver kan vaak sneller schrijven en to the point – in de krant is immers weinig plek. Ook zijn ze vaak beter in interviews en reportages. Iemand uit de communicatie zal vaker nadenken over het gebruik van verschillende kanalen en heeft een scherp oog voor het uitdragen van een imago. Natuurlijk betekent dit niet dat schrijvers met een andere achtergrond die eigenschappen niet hebben, je kunt er alleen wat meer van op aan.

Tekst is een vak

Wat een tekstschrijver met zich meebrengt kan dus waardevol voor je zijn. Want net als dat jij je bedrijf begint vanuit jouw ervaring, doet een tekstschrijver dat ook. Ook al denk je zelf prima teksten te schrijven, een schrijver doet dat voor zijn of haar werk. Hij of zij is een professional: het is een vak.

Liever bakkersbrood

Zie het maar zo: jouw zelfgebakken brood haalt het ook niet bij dat van de bakker. Jouw houten vloer ligt ook mooier als je daar iemand voor inhuurt. En soms is het uiteindelijke resultaat misschien min of meer hetzelfde, maar ben jij er vijf keer zo lang mee bezig. Zonde van je tijd en energie – die had je beter in je bedrijf kunnen steken.

Taal

Hoe goed je ook bent in communiceren, een tekstschrijver zal beter zijn in taal. Wie dagelijks schrijft en dat leuk vindt, wordt ook beter in spelling en grammatica. Natuurlijk, een tekstschrijver maakt ook weleens een tikfoutje (echt, we zijn geen robots). Maar de meeste tekstschrijvers hebben een gedegen taalkundige achtergrond (zo studeerde ik Nederlands en ben ik eindredacteur). Die heb je nodig om écht goede teksten te schrijven: die makkelijk te lezen zijn, ritme hebben, een vleugje emotie hebben, en aanzetten tot actie. Dat doet een tekstschrijver allemaal met taal. Nu jij weer.

Laat je tekst controleren

Natuurlijk zijn er ondernemers die meer dan een prima tekst schrijven. Good for you! Toch kan het geen kwaad het toch nog even te laten nalezen door een tekstschrijver. Als het echt zo goed is, en je een goede tekstschrijver hebt, dan is hij of zij er maar eventjes mee bezig.

Een tekst laten schrijven scheelt je dus niet alleen tijd, het scheelt je ook veel gedoe en zorgen. Wat het je oplevert? Een beter imago en een hogere conversie. Of dat gemiddeld 60 euro per uur waard is, bepaal je natuurlijk zelf. Maar ik zou het wel weten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *