Wat zijn de kosten voor een tekstschrijver? Waarom uurtarief niet alles zegt

De kosten voor een tekstschrijver variëren enorm. De uurtarieven gaan van 30 tot wel 120 euro. Wat een tekstschrijver per uur vraagt zegt niet meteen iets over de uiteindelijke prijs. Het gaat erom hoe lang de klus duurt. Zo ontdek je hoe je het goedkoopst uit bent.

Het is een veelgezochte zoekterm op Google: wat is het uurtarief van een tekstschrijver? Omdat je geen specifieke opleiding hoeft te hebben, variëren de tarieven nogal. Iedereen kan tekstschrijver worden. Je kunt al tekstschrijvers vinden voor 30 euro per uur.  De vraag is of je daarmee beter uit bent. Want hierbij geldt: de prijs zegt vaak ook wat over kwaliteit. Je kunt er dan niet van uitgaan dat je een foutloze tekst terugkrijgt.

Het kan nogal schrikken zijn als je een goede tekstschrijver hebt gevonden die jou écht begrijpt, maar met een uurtarief van 80 euro komt. Het is verleidelijk om meteen verder te kijken. Mijn advies: vraag eerst eens hoe lang de hij of zij denkt bezig te zijn met je klus.

Snelle tekstschrijver

Wil je bijvoorbeeld je een nieuwe ‘over ons’-tekst? Een goede tekstschrijver doet over een tekst van 500 woorden zo’n 2 uur. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de voorkennis en benodigd vooronderzoek. Is hij of zij sneller klaar? Dan heb je geluk! Je hebt een ervaren schrijver gevonden, dus die mag ook wel wat meer vragen. Nog een voordeel: een ervaren schrijver is vaak een betere. Daarover later meer.

Revisies inclusief

Vraag ook eens wat er allemaal bij de prijs in zit. Rekent de tekstschrijver eventuele revisies apart? Of zitten er standaard één of twee revisierondes bij in? Dat is belangrijk om te weten: misschien hebben jullie elkaar toch niet helemaal goed begrepen en komt de tekstschrijver met iets anders dan je voor ogen had. Als er nog veel aanpassingen nodig zijn, tikt het aan.

Lees  verder onder de foto.Revisieronde tekstschrijver

SEO-schrijvers

Ook slim om te vragen: heeft de schrijver ervaring met zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Sommigen doen zelf een zoekwoordenonderzoek voor je en passen de resultaten direct toe. Handig, zo heb je sneller een hogere omzet. Beter gevonden worden betekent immers een hogere conversie.

Ervaring

Het kwam al ter sprake: een ervaren schrijver is meestal sneller en levert hogere kwaliteit. Dat berekent hij of zij door in het uurtarief. Ervaring betekent niet alleen dat de teksten sneller geschreven zijn, maar ook dat jouw tekstschrijver sneller begrijpt waar jij naartoe wilt. Ook zijn ze beter in staat om te variëren in stijl. Heb je bijvoorbeeld een zakelijk en particuliere doelgroep? Een ervaren schrijver weet goed hoe je doelgroepen aanspreekt en is in staat dat onderscheid in stijl te maken.

Opleiding

Daarbij telt opleiding natuurlijk ook. Dat hoeft niet meteen het verschil mbo, hbo of universiteit te zijn, maar bijvoorbeeld ook cursussen die gericht zijn op het verhogen van omzet via content. Een goede tekstschrijver kan je adviseren zonder daar extra geld voor te vragen. Denk aan het ontwikkelen van een contentstrategieën of het verrijken van teksten. Daar kun je wat mee.

Laag uurtarief

Overigens betekent gebrek aan ervaring en een laag uurtarief niet meteen dat je te maken hebt met een slechte tekstschrijver. Die weet dan alleen nog niet wat hij of zij waard is. Vraag wat voorbeeldteksten op (zie volgende punt) of geef een kleine proefopdracht en vraag bij te houden hoe lang het duurt. Maak ook hier goede afspraken over: ga je voor de proefopdracht betalen of niet?

Vraag om een portfolio

Het is eigenlijk altijd een goed idee om te peilen bij de schrijver wat hij of zij eerder heeft gedaan. Zijn er klanten geweest die lijken op jou? Dat kan ontzettende meerwaarde hebben. Je kunt dan daaruit afleiden of de teksten passen bij jouw bedrijf. Vraag dus altijd om een portfolio, elke schrijver heeft wel teksten of websites waar hij of zij trots op is.

Lees  verder onder de foto.

Tekstschrijver met ervaring

Hogere kosten, hogere opbrengst

Kortom: staar je niet blind op een uurtarief. De uiteindelijke prijs – én opbrengst – is ook afhankelijk van het cv. Geen zin om na te denken over uurtarieven en de uiteindelijke prijs? Dan kun je er ook voor kiezen om een vaste prijs af te spreken. Dan kom je beiden niet voor verrassingen te staan.

En bedenk goed wat een goede tekst voor jou waard is. Wie te laag inzet, krijgt waar voor zijn geld. Want ook voor teksten geldt: goedkoop is meestal duurkoop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *